De Bonk, the making of

670 views
0

Als het gaat over de Communicatieprijs Brabant, dan hebben we het steeds vaker over de uitreiking van de Bonken. Dat komt natuurlijk door dat ijzersterke uiterlijk van de prijs. Die felbegeerde, gigantische witte vuist is in 2014 ontsproten uit de briljante breinen en handen van Eric Bekkers en Huub van Osch. Aan hen was het de eer om de Communicatieprijs Brabant met een totaal ander uiterlijk nieuw leven in te blazen. Dat sloeg in als een Bonk. En dat was ook precies hun bedoeling.

De tekentafel

Huub: “De prijs had voorheen het uiterlijk van een soort fruitschaal. Ik ben zelf tien keer genomineerd geweest en heb hem drie keer gewonnen – een hele eer – maar die fruitschaal hoefde ik echt niet nog een keer.”Eric: ”We wilden een prijs die indruk maakt, die je ook echt heel erg graag wilt winnen. Vergelijk het met de Effie awards, de ADCN Lampen, de Spin Awards. Zo krachtig en creatief mocht de Communicatieprijs Brabant ook zijn. Hij moest uitstralen: ‘deze prijs win je niet zomaar, daar heb je echt een heel bijzondere prestatie voor moeten leveren.
Huub maakte de allereerste schetsen van de oversized vuist met de hersenstructuur. Zijn idee daarachter: “Je wint de Bonk omdat je een uiting hebt gemaakt die bij mensen binnenkomt en die iets teweeg brengt in ons brein.”Eric: “Bij het bedenken van de naam dacht ik terug aan mijn knikkertijd vroeger op school. Als je bonken had, dan was je daar extra trots op. Die wilde iedereen.”Modelmaker Koen van Os (zonder -ch inderdaad en dus geen familie) ging vervolgens met de schetsen van Huub aan de slag om de eerste versies te kunnen gieten. De aller-, allereerste Bonk was nog uitgevoerd in koperkleur en stond op een zwart gezoete hardstenen sokkel.

Eric: “Dat oogde wat oubollig, dus we spoten hem wit.”Huub: “Eric kwam met een potje chroomverf waarmee ik de hersenstructuur extra aan kon zetten. Ik heb vroeger ook veel getekend en houd van nauwkeurig, geduldig werk. Bij het schilderen van die dunne lijnen kun je je geen fouten permitteren.”Eric: “En zo is De Bonk uiteindelijk geworden. Koen van Os giet ze nu in een witte marmerkleurige epoxy en daarna schildert Huub de hersenstructuur. De reacties van het bestuur destijds waren meteen enthousiast. De Communicatieprijs had zijn nieuwe uiterlijk gevonden.”De geoliede machine Huub en Eric zijn neven en werkten al eerder samen voor hun reclamebureau Blahblahism. Ze zijn nog altijd goed op elkaar ingespeeld. De rolverdeling voor het maken van de Bonken is vast. Eric regelt maanden van tevoren de blokken marmer, laat de bonken gieten, schroeft alles in elkaar en levert het af bij Huub voor de finishing touch. Alles gaat met de hand, stuk voor stuk en elk jaar weer. Huub lacht: ”Destijds zei ik tegen Eric ‘ik verf ze wel joh’ met als gevolg dat ik nu dagen achter elkaar heb zitten schilderen.”

CCB Magazine januari 2022 – Tekst: Sanne Tegelaar

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bij het gebruik van deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close