Inzendingen 2025
Dit jaar mochten we maar liefst 33 cases voor de Communicatieprijs Brabant ontvangen. Deze zijn allemaal met zorg beoordeeld door onze vakjury en de genomineerden zijn bekend! Van harte gefeliciteerd! Binnenkort mogen ook de leden van Communicatie Club Brabant hun stem uitbrengen. De case met de meeste ledenstemmen ontvangt de ledenjuryprijs.
Op 15 mei vindt de prijsuitreiking plaats. Een unieke kans om jouw werk en organisatie in de schijnwerpers te zetten en te leren van anderen in het veld. We kijken ernaar uit om je te verwelkomen! Reserveer nu je stoel.
Corporate communicatie

La Trappe merkfilm – Tête de la Course
Bijna iedereen kent La Trappe van het bier, maar bijna niemand weet je precies te vertellen wat het echt betekent om een Trappist te zijn. Dat is ook niet zomaar even in 30 seconden verteld… Hoe dan wel? Op een manier die perfect past bij het karakter van La Trappe: een long format merkdocu. Hierin tonen we in alle rust het rijke verhaal van La Trappe en de abdij. We openen deuren van het merk die voor buitenstaanders gesloten blijven. Zo laten we je zien dat de mooiste dingen rondom het merk La Trappe ontstaan in een moment van stilte. Echt, puur en authentiek.

Fightclub AI M100 – Fightclub
Wat doen marketeers die net hebben gehoord dat ze in de M100 staan? Erover posten, hopend dat vakgenoten het zien. Als we hen konden laten opvallen, zouden we zelf ook opvallen. Zo ontstond de AI M100, een idee gemáákt om te delen. Bovendien was AI trending. We maakten er portretten mee die we alle winnaars stuurden via LinkedIn. Het resultaat: topmarketeers maakten reclame voor een bureau waar ze soms nog nooit van hadden gehoord. 41% deelde zijn/haar portret, Fightclub werd massaal genoemd, +450.000 impressies, +15.000 engagement, kosteloze exposure tijdens de award show, ons websitebezoek verdubbelde, 6 nieuwe klanten.

Kluif Store – Studio Kluif
2024.
25 jaar Studio Kluif.
Tijd voor een feestje.
Tijd voor een nieuw merk!
Tijd voor iconische Studio Kluif producten.
Tijd voor een unieke productlijn waarin onze geliefde mascotte ‘Socks’ de hoofdrol speelt.

La Trappe Avondwandeling – Tête de la Course
Met hoge uitzondering openden de Trappistenmonniken hun deuren voor een breed publiek. Zo’n 7.000 bezoekers ervaarden het merk La Trappe als nooit tevoren. Dit mede dankzij een drietal imposante videoprojecties, ontwikkeld door Tête de la course. Door eigentijdse immersieve technieken te combineren met de rijke historie van de Trappisten, wisten we duizenden bierliefhebbers onder te dompelen in het verhaal van La Trappe.

Sparke & Keane – GI Creative Branding Agency
In fintech draait het niet alleen om cijfers en technologie, het draait om mensen. Om emotie. En om durven kiezen voor wie je wél bent, en wat je níet bent. Met Sparke & Keane ontwikkelden we een uitgesproken visual identity die precies dat laat zien. Gedurfd, eigenzinnig en gebouwd op een verhaal dat (young) professionals raakt. Het resultaat? Meer engagement, directe conversies en een sterker community gevoel dan ooit.
Marketingcommunicatie

Industry TALKS – NTT DATA Business Solutions
Bij software denk je: saaie technische verhalen. Skippen die hap. Met Industry TALKS kregen we dit wél voor elkaar. En op zodanig onderscheidende manier dat we opvielen in de verzadigde Nederlandse softwaremarkt – waar je bijna nooit aan tafel komt bij een CFO en al helemaal niet wordt doorverbonden als je hem nabelt. Maar wij deden het gewoon. Kregen ze allemaal te spreken en sloten tijdens de campagne al een deal. De basis? Onze omni-channel campagne (digital & fysieke ABM) met een mix creatieve contentvormen voor C-level en Operations Managers in de maakindustrie. Met als jasje onze adventskalender, pakten ontvangers elke dag chocolade uit, maar ook 24 verhalen om hun maakbedrijf te optimaliseren. Zo werden we élke dag top of mind!

There’s always a better way – Bex*
Hoe transformeer je een productorganisatie naar een sterk en herkenbaar merk? Met het concept “There’salways a better way…” hebben we niet alleen een campagne ontwikkeld, maar een krachtige merkstrategie dieinnovatie en duurzaamheid tastbaar maakt. Door een doordachte mix van interne en externe communicatie isAhlstrom uitgegroeid tot een inspirerend en toekomstbestendig merk. Deze case laat zien hoe strategischebranding de drijvende kracht kan zijn achter transformatie, impact en succes.

Männistö – Studio Kluif
De Männistö-case is voor Studio Kluif een bijzonder project, omdat we dit merk volledig vanaf de basis hebben opgebouwd. Dit deden we in nauwe samenwerking met Andu Männistö, een veelbelovende Finse productontwerper en illustrator. Männistö richt zich op het ontwerpen van hoogwaardig keuken-en tafelgerei, waarin traditioneel Fins design samensmelt met een eigentijdse esthetiek. Samen met Andu was Studio Kluif verantwoordelijk voor zowel de productontwikkeling als de volledige merkconceptontwikkeling. De achternaam Männistö is geïnspireerd op het Finse woord männikkö, dat “dennenbos” betekent. Deze naam weerspiegelt de toewijding van het merk om, waar mogelijk, natuurlijke materialen te gebruiken.

La Trappe x Tynt Meadow x Zundert: The Three Rules – Tête de la Course
Wat maakt een trappist nu een trappist? Bijna niemand kent de drie strikte regels: 1) Het product moet worden vervaardigd binnen de muren van een Trappistenabdij. 2) Het moet worden gebrouwen onder toezicht van monniken. 3) Een deel van de opbrengst gaat naar goede doelen. Deze regels zijn hét verschil tussen kwalitatieve trappist en conventioneel abdijbier. Daarom is het zaak dit in de harten en hoofden van bierliefhebbers te krijgen. De oplossing voor deze uitdaging vonden we buiten het begaande pad: we maakten van het medium de message. Met de introductie van een ‘collab-beer’ tussen La Trappe, Tynt Meadow en Zundert Trappist brengen we een ode aan de drie regels.

Knauf gouden handjes – New. All-in-one creative agency
De jubileumfeestjes om ’50 jaar Knauf in Nederland’ te vieren werden goed bezocht en het sentiment bij de ‘tussenhandel’, groothandelaren die Knauf producten verkopen, was top. De resultaten zijn erg goed. Een groot bereik op social media en ruim 3.000 registraties van stukadoors bij Knauf. Als referentie; er zijn ruim 7.000 stukadoors ingeschreven bij de KVK. Stukadoors herkennen zichzelf in de content. We bleven dichtbij hun wereld met herkenbare humor, vakmanschap in de spotlights en relevante activaties, waarbij echt iets te winnen viel. We hebben breed ingezet. Van social challenges tot inspirerende events.

REALLY Crunchy Fries – GI Creative Branding Agency
Lamb Weston’s nieuwe product, REALLY Crunchy Fries, werd gelanceerd met een gedurfde en innovatieve 360-graden campagne. Door het unieke geluid van de ‘crunch’ centraal te stellen, werd de campagne niet alleen visueel sterk, maar ook auditief onvergetelijk. Deze aanpak zorgde voor opvallende communicatie die de zintuigen prikkelde en de foodservice-markt wist te overtuigen van het meest krokante frietje ooit: chefs en restauranteigenaren namen afscheid van slap wordende frietjes en kozen voor intens krokant en een onweerstaanbare crunch bij elke hap.

Wakker worden – GI Creative Branding Agency
De Energiek wake-up call campagne is een slimme, disruptieve awareness campagne om Energiek als de nieuwe, eerlijke energieleverancier uit Eindhoven stevig op de kaart te zetten. In een oververzadigde energiemarkt zorgt het wake-up call mechanisme voor directe aandacht: het zet mensen aan het denken, schudt wakker en breekt door ruis heen. Door complexe informatie te vertalen naar een prikkelende campagne met sterke visuele en auditieve elementen, introduceren we Energiek met impact. De boodschap is helder, herkenbaar en raakt de pijnpunten van potentiële klanten. Het resultaat: directe zichtbaarheid en een sterke positionering vanaf de eerste dag.
Arbeidsmartkcommunicatie

Bram van Ham – GIG creative film production
Van Ham Tenten & Podia is een rasecht Brabants bedrijf met haar roots in Bladel. Een plek waar elk festivalseizoen haar helden (a.k.a. medewerkers) met hart en zeil de grootste tenten en podia bouwen. Een plek waar je bij wilt horen en waar ze mensen zoeken die passen bij hun Brabantse karakter. Daarom ontwikkelden we een unieke personeelscampagne die met Brabantse nuchterheid en humor het DNA van Van Ham personificeert in Bram. Een reeks van 7 video’s die niet om de hete brij heen draaien maar gewoon vertelt hoe het écht zit. Met de voetjes in de klei en het hoofd al bij het volgende worstenbroodje.

Ruimte voor jou – Bex*
Hoe werf je zorgprofessionals in een krappe arbeidsmarkt, terwijl je tegelijkertijd een sterk en herkenbaar werkgeversmerk opbouwt? De campagne “Ruimte voor jou” creëerde niet alleen zichtbaarheid, maar raakte direct de kern van wat werken bij Glorieux Zorg & Wonen uniek maakt: persoonlijke groei, betekenisvol werk en een werkomgeving waar aandacht is voor zowel professional als mens. Met een doordachte mix van online en offline media, en een authentiek verhaal, werd een sterke campagne neergezet die impact had op zowel naamsbekendheid als conversie.

Hebbus! – Goals
370 buschauffeurswerven in één jaar? Hebbus! De arbeidsmarkt voor buschauffeurs is krap. Toch wist EBS het afgelopen jaar één nieuwe chauffeur per dag te werven. Hoe? Met een doelgroep-relevante en creatieve recruitmentmarketingcampagne. De kern van de campagne werd de pakkende slogan “Hebbus!”. Hiermee spelen we direct in op de belangrijkste overstap-voordelen om buschauffeur te worden. Pakkend en to-the-point. Met de Hebbus!-campagne bewijzen we dat een sterke recruitment marketingstrategie het verschil kan maken in het beter bereiken van diverse doelgroepen – ook in een zeer krappe arbeidsmarkt en een concurrerende regio.
Publiekscommunicatie

De Normaalste Zaak van Eindhoven – Eindhoven 365
Met de campagne De Normaalste Zaak van Eindhoven maakten we kiezen voor tweedehands of tweede kans leuker, makkelijker en vanzelfsprekender. De campagne draaide in de periode voor Sinterklaas en Kerst. Met een pop-up winkel vol mooie tweedehands snuisterijen en reparatiedemonstraties zorgden we op een positieve, niet-betuttelende manier voor een duurzaam alternatief in de grootste consumenten tijd van het jaar. Met buitenreclame en een social media campagne creëerden we meer bewustwording, en trokken we mensen naar een handige online kaart, zodat ze zelf het tweedehands-en tweede kans aanbod van Eindhoven kunnen ontdekken. Veel van de deelnemende kringloopwinkels en Repair Cafés hadden het drukker dan ooit!

Geen prikkel nodig om te sporten – Wars
In Nederland kennen we een grote groep psychisch kwetsbare mensen met Niet Aangeboren Hersenletsel, ADD, ADHD, PTSS, burn out klachten of depressie. Het is niet dat ze niet willen sporten, ze kunnen het door overprikkeling gewoon niet. Samen met Uniek Sporten Brabant willen we die mensen helpen en laten zien wat wél kan. Daarom ontwikkelden we een keer een campagne die niet prikkelt. Met de bijzondere verhalen van onze doelgroep als uitgangspunt tijdens een shootdag die helemaal op hen was afgestemd. Weinig drukte, weinig lampen, gewoon het pure verhaal van mensen die heel graag doen waar ze gelukkig van worden. Zo trekt Nicole na haar ongeluk, gelukkig af en toe weer een baantje en gaat Sophie met haar autisme toch een paar keer per week de ring in. Zij hebben geen prikkel nodig om te sporten.

De mediaoverwinning van GLOW: bereik dat blijft schitteren – Bex*
Hoe zorgen we ervoor dat landelijke media de kracht en impact van GLOW ervaren en de weg naar Eindhoven weten te vinden? GLOW vroeg Bex* hierin om advies, ondersteuningen uitwerking. Met een bescheiden budget en ambitieuze visie ontwikkelden we een strategisch en creatief plan. Ons aanbeveling: maak van GLOW het hele jaar door een relevant merk. We creëerden boeiende, relevante content en leverden visuele beelden van hoge kwaliteit die niet alleen de pracht en praal van het festival vastlegden, maar ook de verhalen erachter vertelden. Het resultaat? Landelijke en regionale media publiceerden voor het eerst na 18 jaar weer over GLOW, met een miljoenenbereik en indrukwekkende AVE van ruim 2 miljoen euro. Het bewijs dat de verbindende kracht van licht tot ver buiten Eindhoven reikt.

II is beter dan I – Scheepens
Het initiële idee voor de campagne was om een campagnevideo te maken waarin we het gedachtegoed van ‘II is beter dan I’ over zouden brengen. We schreven een ode, die diende als tekst voor de voice-over in de video. In de video zien we een eenzame jongen, die via voetbal en Willem II de aansluiting vindt met leeftijdsgenoten. Wat startte als een ‘normale’ campagne, groeide uit tot een breed gedragen initiatief. De uitingen in de campagne kregen snel bijval van initiatieven die het gedachtegoed uit de campagne ondersteunden. En waar Willem II als club dit thema een warm hart toedroeg, versterkte het ook de ‘vriendschapsband’ met de achterban en de waardering voor de hoofdsponsor, AVEC. De reacties laten zien dat het hen nóg trotser maakte op hun club.

Letters voor het leven – Scheepens
De leesvaardigheid holt achteruit en verandering is nodig. We maken een positief statement in woord en beeld over de (individuele en maatschappelijke) kansen voor een geletterd kind. Dit doen we met een aansprekend thema, een inspirerend manifest en een opvallende beeldtaal, waarbij de kansen letterlijk op het lijf geschreven staan van 11 Brabantse kinderen. Een oorspronkelijke vorm die we dankzij de gepassioneerde inzet van kunstenaar Niels Kiené (a.k.a. Salventius) en fotograaf Leon van den Broek hebben kunnen realiseren. Deze case laat zien dat intrinsieke motivatie en een gezamenlijke wil om iets bijzonders neer te zetten leiden tot een geweldig resultaat. Een verhaal waarmee ontvangers niet alleen in het hoofd, maar ook in het hart echt geraakt worden.

Gemeente Breda tegen geweld – Fightclub
Geweldplegers halen vaak het nieuws, maar de overgrote meerderheid van de Bredanaars keurt geweld af. Om dat zichtbaar te maken, heeft de gemeente Breda samen met Fightclub een krachtige campagne gelanceerd: Breda Tegen Geweld. Door het iconische kruis uit het stadswapen te gebruiken als symbool tegen geweld, is een breed gedragen statement ontstaan. Bekende en onbekende Bredanaars maakten een kruis met hun armen om hun afkeer van geweld uit te drukken. De campagne werd ruim twee jaar lang uitgevoerd in meerdere flights, met outdoor uitingen, social media en impactvolle activaties in de horeca en het straatbeeld. De campagne verenigde de inwoners en leidde ertoe dat horeca, scholen en sportclubs actief geweldspreventie bespraken en ondernamen.
Design

HEMA stationery – Studio Kluif
Het Kantoorartikelenschap van HEMA bestaat uit maar liefst 450 SKU’s. Dit schap is onderverdeeld in verschillende productgroepen. Printpapier, Pennen en Markers, Enveloppen, Blocnotes, etc. Om te voorkomen dat dit ruime assortiment een eentonig saai geheel zou worden (wat vaak het geval is bij kantoorartikelen packaging) hebben we ervoor gekozen voor iedere productgroep een eigen ‘typisch HEMA’ packaging design te ontwikkelen. Helder en iconisch. De typografie en ‘labelvormgeving’ zorgen voor de nodige consistentie. Dit alles heeft geresulteerd in een ‘less is more’ packaging lijn die naadloos aansluit op de merkwaarden van HEMA.

Eindhoven ZOO – Scheepens
We lanceerden voor Eindhoven Zoo de nieuwe identiteit in een opvallende, crossmediale introductiecampagne met als kers op de taart de onthulling van de visuele stijl. Het design van het logo is tijdloos door zijn strakke, minimalistische vorm. De visuele vondst van het olifanten-oor in een ‘E-vorm’, dient zowel een symbolisch als een strategisch doel; de E staat namelijk voor Eindhoven, maar ook voor de educatieve benadering van het ontwikkelde concept ‘Ontdek een eigen kijk op het dierenrijk’. Gecombineerd met een frisse, opvallende kleurstelling zetten we een merk neer dat perfect aansluit bij de toekomstvisie van het park.
Activatie & Events

Huisfeestje bij Barli – Brainballing
Hoe kunnen we aan zoveel mogelijk mensen laten zien dat Barli de tofste werkgever van de regio is? Vanuit een interne brainstormsessie onder leiding van Brainballing, ontstond het wilde idee voor een festivalactivatie. Brainballing en Barli ontwikkelden samen Het Huisfeestje bij Barli en lanceerden dat op FestyLand & Heerlijk Hemelrijk Festival. De festivalactivatie (een zelfgebouwde modulaire woning, compleet met huiskamer met game-hoek en een keukenblok dat fungeerde als dj booth) draaide niet alleen om de naamsbekendheid, maar ook om Barli te positioneren als dé tofste werkgever van de regio. Gecombineerd met een teamdag voor 200 medewerkers, bereikten we in drie dagen meer dan 45.000 festivalgangers!
Beeldcommunicatie

Beekse Bergen Lion King Trailer – Fabel Film
De Beekse Bergen heeft op innovatieve wijze een bioscooptrailer gecreëerd die naadloos aansluit op de iconische stijl van Disney’s live-action “The Lion King”. De trailer wekt de indruk dat het publiek naar de film kijkt, totdat onthuld wordt dat het om de Beekse Bergen gaat. Deze slimme en creatieve aanpak zorgt voor een indrukwekkend wow-effect, versterkt de beleving en vergroot de betrokkenheid. Door in te spelen op de emoties van de kijker en gebruik te maken van een breed bioscooppubliek, wordt de naamsbekendheid van de Beekse Bergen vergroot. Deze case is een perfect voorbeeld van hoe storytelling, innovatie en doelgroepgericht denken samenkomen om een sterk merkverhaal te vertellen.

NAC Kerstfilm – GIG creative film production
De kerstperiode is de perfecte tijd om dierbaren extra te bedanken. Voetbal is voor veel families een verbindende traditie die overgedragen wordt van vader op zoon. In een emotionele vertelling volgen we het verhaal van een vader en zoon en hun band met hun favoriete voetbalclub NAC. Door in te spelen op herkenbaarheid en de emotie van de doelgroep raken we de kijker in het hart en zetten ze direct aan tot actie. Een bijzondere combinatie waarin branding, storytelling en actiematig communiceren sterk samenkomen.

Gerard Philips: Founder, Inspirator, Innovator – GIG creative film production
Ter ere van het 10-jarig bestaan van het Philips Museum, de tentoonstelling over Gerard Philips én het imposante standbeeld dat op Strijp-T werd onthuld, creëerden we een film die het inspirerende verhaal van Gerard Philips vertelt. Dit portret legt niet alleen de geschiedenis vast, maar brengt ook zijn impact op innovatie en sociaal ondernemerschap tot leven. Met Daan Schuurmans als verteller werd storytelling gecombineerd met cinematografie van de hoogste kwaliteit. De keuze voor long form video content zorgt voor verdieping en betrokkenheid. De film speelde een belangrijke rol bij de onthulling van het standbeeld, is te zien in het Philips Museum en werd succesvol online ingezet.

Brouwerij De Molen: Blow your mind – Tête de la Course
Brouwerij de Molen is één van de oudste craftbierbrouwers van Nederland. Ze creëren prijswinnende smaakcombinaties waar je mond van openvalt. Maar… de biermarkt krimpt. Tegelijk neemt het aantal craftbrouwers sterk toe. Daarmee is een sterk herkenbaar merk urgenter dan ooit. Nieuwsgierigheid opent nieuwe werelden! Ook de contrastrijke combinaties van De Molen prikkelen de nieuwsgierigheid. Denk aan Water & Vuur of Hel & Verdoemenis. Het &-teken is verheven tot visueel anker: een herkenbare asset in alle communicatie en op elke verpakking. Daarbovenop ontwikkelden we ‘What if’. Een guiding idea die je aanzet om de onverenigbare smaakwerelden te ontdekken, met een surrealistische beeldtaal die verwondert.

Het Noord-Brabants Museum – De Efteling – This is US
Voor het 70-jarig jubileum van de Efteling kregen we een unieke kans: filmen op plekken waar normaal niet veel mensen mogen komen. Een exclusief kijkje achter de schermen in een wereld die alleen op magische wijze aan het publiek verschijnt. Die zeldzaamheid maakt deze video bijzonder – maar wat het ook krachtig maakt, is het verhaal dat we eromheen hebben gebouwd. We hebben niet alleen een eerbetoon gemaakt aan 70 jaar fantasie, verwondering en vakmanschap, maar ook een menselijke blik gegeven op de mensen en verhalen achter het sprookje. Deze kans krijgen maar weinigen, en we zijn trots dat we het hebben kunnen vangen in beeld.

Verstegen: Kneed en Klaar – This is US
Met deze video introduceren we niet alleen een nieuwe plantaardige vleesvervanger, maar ook een frisse manier van vertellen. De kracht van de video zit in zijn vernieuwende stijl: een dynamisch spel van diverse point of view-shots, technisch hoogwaardig camerawerk en een kleurrijke, energieke sfeer die de zintuigen prikkelt. Het resultaat is een visuele ervaring die het product niet alleen uitlegt, maar écht laat voelen. De video laat zien hoe plantaardig eten niet alleen lekker en duurzaam is, maar ook spannend en eigentijds.

Post NL: Droom groter – This is US
Met deze video willen we beginnende ondernemers inspireren om hun eerste pakketten vol trots te versturen met PostNL. We laten zien hoe elke stap – van idee tot verzending – een avontuur is, en hoe PostNL daarin een betrouwbare partner kan zijn. Wat deze video voor ons bijzonder maakt, is de combinatie van krachtige overgangen, een meeslepende sfeer en een visuele stijl die het verhaal écht tot leven brengt. Het vertelt niet alleen een compleet verhaal, maar doet dat op een manier die energie geeft en aanzet tot actie. Ook noemenswaardig is dat we onze eigen studio hebben omgebouwd naar 3 verschillende decors, dit omdat het een budget productie was en we het zo met zijn allen konden uitvoeren.
Smart Budget

De Goede Kersttrui van Quiet Breda – Wars
Met De Goede Kersttrui dragen we bij aan het bespreekbaar maken van stille armoede in Breda. Sommige mensen hebben echt niks met kerst. Daarom trekken we dit jaar geen foute kersttrui aan, maar een goede. Om aandacht te vragen voor al die mensen die geen cadeautjes onder de boom hebben, sterker nog, vaak niet eens een boom. Samen met de Quiet members zeggen we gewoon recht voor zijn raap; Ik heb niks met kerst. De Goede Kersttrui genereerde naast inkomsten, volop naamsbekendheid voor Quiet Breda. Lokale en regionale pers doken op de lancering van de actie. De trui werd massaal gekocht en gedeeld op social media door bekende en onbekende Bredanaars. Het leefde echt in de stad. Het websitebezoek explodeerde en mensen die het nodig hebben, wisten Quiet Breda gemakkelijker te vinden, waardoor het memberaantal aanzienlijk groeide.

Speel je toekomst – idee VanDaan
‘Op zoek naar jouw nieuwe school’ is een innovatief kaartspel dat leerlingen helpt om met hun (groot)ouders en vrienden bewust in gesprek te zijn over wat écht telt bij de keuze voor een middelbare school. Dit is een diepgaandere en effectievere aanpak dan traditionele gadgets die nu op scholen worden uitgedeeld. Wat dit project uniek maakt, is de strategische combinatie van spel, beeld en social media. Korte video’s met brugklassers en medewerkers, die antwoord geven op de vragenkaarten, verlengen de impact van de Open Dag en houden het gesprek levendig tot de aanmeldperiode. Deze case laat ik zien dat onderwijscommunicatie méér kan zijn dan werving; het kan bijdragen aan betrokkenheid en bewustwording. Dit project op het Cambium College in Zaltbommel bewijst dat een slimme communicatiestrategie activeert en verbindt.